Het delen van goede content wordt steeds meer een uitdaging. Concurrent na concurrent betreedt de arbeidsmarkt en lezers haken sneller af bij een lange lap tekst. We moeten creatiever zijn dan ooit met content die informeert, inspireert, aanspreekt én vermaakt. Maar hoe doe je dat? Een goede content strategie is hierbij de key to succes.

NowOnline SEO/SEA

Een contentstrategie, wat is dat?

De originele betekenis van een contenstrategie is ‘een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken’. Een contentstrategie is dus precies datgene dat elk bedrijf wil. Echter, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Content moet namelijk opvallen, iets wat lastig is door de berg aan foto’s, video’s en artikelen die tegenwoordig op het internet geplaatst worden. Met een goede contentstrategie breng je makkelijk in kaart welke organisatiedoelstellingen je wil behalen, wanneer je dit gaat doen en hoe. Hieronder leggen wij kort uit hoe je zelf aan de slag kan met een effectieve contentstrategie.

Stap 1: Bepaal je doel

Start bij het bepalen van je doel, want zonder kom je nergens. Weet wat je wil bereiken en waar je het voor doet. Bekijk je organisatiedoelstellingen en neem deze als houvast. Wil je meer bezoekers genereren op je website? Wil je expertise uitdragen? Moeten klanten terugkeren naar jouw website? Er zijn enorm veel doelen die ingevuld kunnen worden met een contentstrategie, het geheim zit hem in het maken van een goede keuze. Wanneer jij je focust op één doel, boek je meer resultaat. Het vaststellen van doelen lijkt makkelijk maar dit kan toch nog vies tegenvallen. Neem hier dan ook goed de tijd voor en formuleer een meetbare doelstelling voor je contentstrategie.  

Stap 2: Doelgroep analyseren

Nu het doel vast staat, is het van belang duidelijk te hebben voor welke doelgroep dit geldt. Ga in gesprek en achterhaal wat ze belangrijk vinden. Dit kan gedaan worden door inzicht te krijgen in de klantreis van de doelgroep. Door te weten wanneer jouw doelgroep ergens wel of geen behoefte aan heeft, weet jij precies wanneer je moet ingrijpen. Daarnaast is het ook van belang te kijken wat de doelgroep belangrijk vindt. Hoe meer je weet van jouw doelgroep hoe groter de kans op succes. Inzicht in de doelgroep zorgt er namelijk voor dat jij content kan plaatsen waar zij behoefte aan hebben. 

Stap 3: Content maken

Nadat je weet wat de behoefte is van de doelgroep, is het tijd om te kijken welke informatie nodig is om het doel te bereiken. Ga aan de slag met het uitwerken van inspirerende, informerende en aantrekkelijke content. Zorg er goed voor dat je opvalt tussen alle concurrenten. Maak daarom goed gebruik van de informatie die je van de doelgroep hebt gekregen. Spreek de doelgroep aan met de juiste tone-of-voice en verdiep je in hun behoefte. Zoek daarnaast een goede balans tussen de lengte van de tekst en maak deze gemakkelijk te scannen. Hierdoor worden ze aantrekkelijker voor de lezers. Gooi je creatieve brein in de strijd om goede content te creëren! Er zijn verschillende methodes voor het maken van content.  Zo kan je het hero, hub & hygiene model gebruiken, helpen content kalenders voor een mooi overzicht waardoor je niet in de herhaling valt met je content en kan de geeft de golden circle inspiratie voor verschillende soorten content. 

Stap 4: Middelen inzetten

Nu het uiteindelijke doel duidelijk is, je inzicht hebt in de behoefte van de doelgroep én je weet welke informatie je wil overbrengen, is het tijd om je doelgroep daadwerkelijk te bereiken door middelen in te zetten. Door de doelgroep analyse, is duidelijk welke middelen de doelgroep gebruikt en waarop jij ze kan bereiken. Social media is een containerbegrip en wordt door bijna elk bedrijf gebruikt. Wanneer je wil opvallen, moet je meer doen dan het plaatsen van de content. Je kunt er voor kiezen om campagnes op te zetten waarmee jij je bereik kan vergroten. Kijk naar opties als SEO of SEA. 

Stap 4: Meetinstrumenten 

Wanneer je alle stappen hebt doorlopen, is het van belang te kijken op welke manier je kan meten of je doel is bereikt. Ook hier zijn verschillende methode’s voor. Van Google Analytics en Google Adwords tot Mouse Tracking Software systemen en Marketing Automation tools. Voor elk doel is een andere methode beschikbaar. Door regelmatig naar de resultaten te kijken, kan je jouw content eventueel aanpassen. Wanneer je up-to-date blijft behaal jij succes! 

Contentmarketing toch uit handen geven?

Veel bedrijven hebben weinig tijd of ervaring met het schrijven van goede content. NowOnline helpt elk bedrijf dan ook graag met de content marketing. Het is namelijk van belang om dit goed op orde te hebben. Goede content zorgt voor succes!

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met het bedenken van de beste campagnes en het schrijven van de meest pakkende teksten. 

Terug naar de blog

Myrthe Tiemessen

Als online marketing en content specialist help ik jou met het inzetten van content (zoals blogs, whitepapers, infographics, animaties, video’s, artikelen etc.) om meerwaarde te bieden aan jouw doelgroep. Door dit samen slim in te zetten word jij beter gevonden!

ISO 9001 & 27001 gecertificeerd

Jouw data is veilig bij ons! We zijn ISO 9001 en 27001 gecertificeerd en werken volgens GDPR richtlijnen.

Meer over onze werkwijze