Sinds het voorjaar van 2020, zaagt het coronavirus aan de stoelpoten van ons werkgeluk. We werken massaal vanuit huis, springen van de ene Zoommeeting naar de andere en zien collega’s alleen nog maar middels online vrijmibo’s. Toch biedt de crisis volgens Accountmanager Wesley ook veel mogelijkheden. Zo zijn we minder tijd kwijt aan het reizen, werken we efficiënter en ontwikkelen we ons steeds meer in samenwerken op afstand. Laten we het corona virus dus ook eens van een positieve kant bekijken

NowOnline

Positief schrijven over een virus dat inmiddels al een jaar lang voor een extreme crisis zorgt, is lastig. Voor velen hakken de maatregelen er inmiddels wel in. De balans tussen werk en privé wordt vervaagd, er is minder binding met klanten en collega’s en het werk is inhoudelijk veranderd. Ook het werkleven van Wesley werd door de war gegooid door het coronavirus. Maar toch blijft hij positief want aan elk nadeel zit ook een voordeel. Zo ervaart hij meer regelruimte, flexibiliteit, autonomie en begrip.

Van offline naar online 

In december 2019 kwam Wesley bij NowOnline binnen om de functie Accountmanager buitendienst te vervullen. Niet veel later kreeg deze functie een andere wending. Van productkennis opdoen bij klanten en fysiek nieuwe aanvragen binnenhalen naar telefonische kennismakingsgesprekken en talloze Zoommeetings. Waar de functie voorheen voornamelijk gebaseerd was op fysiek contact, is dat inmiddels allesbehalve. Al een jaar lang heeft hij geen spontane bezoekjes meer in zijn agenda gepland maar maakt hij de ene na de andere Zoommeeting aan. “Ik hou van contact met de mensen. Ik mis de mensen”, aldus Wesley. Toch hoor je hem niet klagen. Zo geeft hij zelfs aan dat de digitalisering juist voor meer rust zorgt. Doordat we massaal thuiswerken, werken we efficiënter. We kunnen makkelijker met grotere groepen vergaderen zonder dat we een uur kwijt zijn omdat we over koetjes en kalfjes praten. We praten sneller over datgene dat er echt toe doet want we hebben geen zin om uren koffie te leuten via de laptop. 

Communication is the key to succes

In tijden als deze is het voor bedrijven nog belangrijker om persoonlijke aandacht te schenken en support te bieden. Deze taak neemt Wesley dan ook graag op zich. Zo pleegt hij dagelijks privételefoontjes, belt meerdere keren heen en weer met klanten, refresht zijn mailbox regelmatig en slackt erop los. Zo blijft hij toch nog up-to-date van alles wat er speelt binnen NowOnline en kunnen collega’s hun ei kwijt bij iemand. “Het is een soort mix geworden. Ik ben niet alleen meer Accountmanager buitendienst, nee ook binnendienst”. Daarnaast haalt Wesley het menselijk contact ook uit de vele belletjes die hij dagelijks pleegt met klanten en partners. Vooral met medewerkers van HROffice – een rechtstreekse partner van NowOnline – heeft hij veel contact. Doordat alles gedigitaliseerd is, bellen mensen sneller, waardoor de communicatie beter verloopt wat de samenwerking verbeterd. Dit is dus ook een voordeel van het thuiswerken. Contact opnemen is makkelijker dan voorheen en zorgt weer voor een betere werkwijze. Zoals Wesley zelf aangeeft: “Doordat alles gedigitaliseerd wordt, hebben mensen behoefte aan een aanspreekpunt. Bij NowOnline ben ik dat!”

Stay positive

Het coronavirus heeft veel negatieve gevolgen maar laten we de positieve ook in ons achterhoofd houden. We kunnen onze dagen nu makkelijker zelf inplannen. Het ligt natuurlijk aan het soort werk dat je doet, maar je kan gelijk je computer aanslingeren wanneer je een creatieve ingeving hebt. Of dit nu om 7 uur in de ochtend is of 10 uur in de avond. We hebben meer regelruimte. Daarnaast komen we sneller tot de kern, werken efficiënter en communiceren beter. Denk wat vaker aan de positieve kanten in plaats van de negatieve, want in een positieve stand denk je breder en ben je creatiever. 

“Geniet een beetje van elke dag en blijf positief!”  - Wesley Mones

 

 

 

 

Terug naar de blog

Myrthe Tiemessen

Als online marketing en content specialist help ik jou met het inzetten van content (zoals blogs, whitepapers, infographics, animaties, video’s, artikelen etc.) om meerwaarde te bieden aan jouw doelgroep. Door dit samen slim in te zetten word jij beter gevonden!