SEO en SEA zijn dé twee termen die op het eerste gezicht veel op elkaar lijken. In eerdere blogs hebben we al beschreven wat ze precies voorstellen. Zo hebben ze beide te maken met online adverteren. Waar de een tijd kost, kost de ander advertentiegeld. Maar welke moet je nou gebruiken om succesvol te adverteren? En hoe zorg je ervoor dat SEO en SEA elkaar versterken en niet in de weg zitten? Wij vertellen je in deze blog waarom je deze twee het beste samen kan gebruiken.

SEO/SEA Website

SEO (Search Engine Optimization) heeft betrekking op de organische zoekresultaten en SEA (Search Engine Advertising) op de betaalde zoekresultaten. Dat je met SEO gratis kan adverteren is de meeste marketeers al wel duidelijk, maar dat het meerdere maanden kan duren voordat je er profijt van hebt niet. Met SEA kan je daarentegen op dezelfde dag al op nummer één komen. Als je er maar genoeg voor betaalt. Daarom kan je het beste beginnen met SEA. Hiermee onderzoek je welke zoekwoorden goed en aantoonbaar werken, meet je alle resultaten, pagina’s en knoppen en krijg je inzicht in het gedrag van de bezoeker. Als je die belangrijke gegevens in kaart hebt gebracht kun je dit verwerken in je organische zoekresultaten. Hierdoor vinden bezoekers je uiteindelijk sneller.

Waar SEA helpt bij de beste zoekwoorden voor SEO, kunnen ze elkaar ook andersom helpen. Zoals we al in een ander blog zeiden, zorgt de kwaliteit van een advertentie er mede voor wat de kosten zijn van je SEA-campagne. SEO kan een belangrijke rol spelen om deze kosten te verlagen. Dit door de content en technische aspecten van een landingspagina: belangrijke zaken waar veel SEO-specialisten aan werken. Hoe beter de pagina werkt, hoe beter de kwaliteit en hoe lager de advertentiekosten.

Door SEA en SEO samen te gebruiken heb je ook een betere zichtbaarheid. Hierdoor worden meerdere soorten van het doorklikgedrag meegenomen en ben je zichtbaar voor verschillende bezoekers. Bezoekers die op de advertenties klikken (SEO) en bezoekers die niet op de advertenties klikken (SEA) weten dan van jouw website af. Daarnaast klikken bezoekers ook sneller door bij meer resultaten. Websites die zowel organisch als betaald zichtbaar zijn worden sneller als professioneel en relevant beschouwd. En laat dat nou net belangrijk zijn voor onze bezoekers.

Wil jij succesvol adverteren? Schakel zowel SEO als SEA in. Voer door wat je merkt en blijf je resultaten continu verbeteren met alles wat je gemeten hebt. Wil jij aan de slag met SEO en/of SEA en heb je hulp nodig? Neem contact met ons op, onze specialisten helpen je graag!

Terug naar de blog

Myrthe Tiemessen

Als online marketing en content specialist help ik jou met het inzetten van content (zoals blogs, whitepapers, infographics, animaties, video’s, artikelen etc.) om meerwaarde te bieden aan jouw doelgroep. Door dit samen slim in te zetten wordt jij beter gevonden!